Del 1: Moment A – individuell förberedelse
Läs
Läs först texten “Ämnesdidaktik i det digitaliserade klassrummet”. I texten diskuteras TPACK, användandet av digitala verktyg ur ett ämnesdidaktiskt perspektiv samt hur du som lärare kan reflektera över undervisningens vad, hur, varför och för vem.
Se film
Se filmen ”Att använda T-CoRe”. I filmen berättar en lärare om sina erfarenheter av att ha använt T-CoRe som reflektionsverktyg vid planeringen av en lektion om blodcirkulationen och med fokus på användningen av digitala verktyg.
Med utgångspunkt i både text och film reflektera över hur TPACK-modellen kan stödja dig i din förståelse för läraryrkets komplexitet avseende användningen av digitala verktyg i den naturvetenskapliga undervisningen. Du ska också fundera över möjligheter och utmaningar med att använda T-CoRe för att reflektera över din egen undervisning i naturvetenskap med hjälp av digitala verktyg. Var noga med att göra anteckningar som du kan diskutera med dina kollegor i moment B.